לא בכל יום אתם הכי חדים. לא בכל פגישה אתם ממש מרוכזים. לא בכל נושא באמת יש לכם משהו מוצלח להגיד. אבל מה לעשות, בפגישות שלכם אתם צריכים לצאת חכמים. אז ככה תעטפו את עצמכם בארשת הנכונה ותאמרו את המשפטים בתזמון ובאינטונציה נכונה.

על ארבעה סוגי דיבור עיקריים דיברה התורה

בדומה להתנהגות אנושית, שניתנת לאפיון ולחלוקה לדפוסים ולקטגוריות, כך גם סגנונות דיבור ניתנים להגדרה. יש את התמציתיים, אלה שדומה שמדברים ביעילות של מורס. אלה המנסים להרשים (היזהרו מז'רגוניסטים ומניים דרופינג) ואלה שמדברים דברי טעם, אבל לא מצליחים לעבור מבעד למחסום השכנוע. אל מולם מתגלה סוג אחד של דוברים שגורף את כל הקופה – הרהוטים.
חשוב לציין שלרהוטים אין בהכרח את הרעיונות המקוריים או את התשובות, אבל יש להם מידה מסוימת של הבנה בתחום ויכולת להציג עקרונות רחבים בצורה מושכת, אסרטיבית ומאורגנת.
ואם עוד לא הבנתם, את הרהיטות והרושם הכללי שתיצרו במהלך פגישות אפשר ללמוד, ניתן לפתח והכי חשוב, הכרחי לתרגל ולקחת למקום שלכם.

אנשים אולי לא יזכרו את מה שאמרת, אבל הם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש

אינטליגנציה מתחילה בעמוד השדרה וממשיכה לשאר הגוף

המסרים המילוליים שלנו מתחילים בשפת הגוף שלנו. העצה הטובה ביותר שמציעים המומחים היא לבסס תנוחה זקופה אך רפויה. האופן הטוב ביותר לעשות זאת מסתבר היא להתמקד בעמוד השדרה ולבחון תמיד את זקיפותו אך יחד עם זאת את רפיון השרירים. כך תפתחו נראות מכובדת מבלי שזאת תגלוש לתחושת תוקפנות. לאחר אימון, רפיון השרירים ונינוחות התנוחה יולידו שטף דיבור רגוע וזורם.
השלב הבא לאחר הרפיית הגב הוא טיפול בשרירי הצוואר והלסת. מה? כן. יש לתרגל זקיפות סנטר והרפיה של שרירי הלסת. שני האזורים הללו משפיעים גם על הבעת לוחמנות ולאורך זמן גם מעייפים את האזור ומקשים על דיבור ברור.

אמרו לא ללרלרנות

מה אתם אומרים על המשפט "במצב היום אי אפשר להיות יותר מדי זהיר"? משפט שמצביע על כובד ראש, על חדות ועל אסטרטגיה, לא? ממש לא. משפטים כלליים וסתמיים שכאלה הם הבומרנג הגדול ביותר. זרקת אותם כדי להראות חד אבל הם נשארים תלויים באוויר בלי שאף אחד ידע מה לעשות איתם וחוזרים אליך כמו שיצאו – כקלישאה.

3 טכניקות שיכולות בהחלט להוסיף לכם כמה נקודות:
1. לחזור על סופו של המשפט האחרון שאמר מישהו.
2. לבקש מהדובר הסבר על משפט שאמר (אפשר גם לבקש למשל לחזור לשקף הקודם במצגת).
3. לשאול שאלות, ובעיקר שאלות המצביעות על הטווח הרחוק או על אפשרויות לייעול.

דרכים טובות להביע רעיונות

הבעת רעיונות צריכה לעשות בדרך פשוטה. תרגיל מחשבתי נחמד שתוכלו עכשיו לעשות הוא להסביר את הבאנלי ביותר. למשל, להסביר מהו האינטרנט, מהי משפחה או על איך משחקים שח-מט. התרגיל הקטן הזה יראה לכם מיד אם אתם מסוגלים להסביר מושגים שגורים במילים פשוטות ולהתמקד במהות שלהם. רהיטות היא לא שרבוב של מילים מורכבות והיא אינה צורך להיות שנון או מצחיק, אלא היכולת ללכוד את תשומת הלב של הצד השני דרך קירוב ופשטות!

טון וחיתוך דיבור

התנגנות הדיבור היא אחת הדרכים החשובות לגרום לאנשים להאזין לך בקשב רב. למשל, דיבור מונוטוני יגרום למילים שלך לרחף בחלל החדר בעוד שינויים חדים בגובה הקול יוצרים תחושת לחץ עד טירוף קל – אז מומלץ להימנע. דברו בקול רם אבל לא בצעקות. התנגנות הדיבור צריכה להיות אחידה, מדודה ומודגשת עם תנועות ידיים מתוזמנות. דוברים רהוטים מביטים בעיניהם של היושבים מולם בזמן שהם מדברים. שתי נקודות חשובות: עיניים שבורחות לצדדים מסמנות בריחה מאמון ואחריות. אם חייבים לעבור על רשימה או לקרוא משהו מהכתוב, יש להנמיך מבט מבלי להרכין ראש.

השתיקה יפה לך

השתיקה היא האור הגנוז של רהיטות. דיבור רב לא ניתן לרוב להכלה ויוצר תחושת של השתלטות על המרחב. השתיקה מתחלקת לשניים: שתיקה בעת הקשבה ושתיקה מכוונת (פאוזות) לפני מסרים ורעיונות שברצונך לקדם ולאחריהם. פאוזה לפני משפט יוצרות מתח ואילו זאת לאחריו מאפשרת לאנשים לשקוע ולו לרגע קל בדברים שאמרת.

והטיפ הכי חשוב – כשאין לכם מה לומר, הדבר הכי חכם שאת יכולים לעשות הוא לא לומר כלום 🙂