שתף, , גוגל פלוס, פינטרסט,

Posted in:

בדרך לקופה: השלבים השונים עד להשקה של אתר סחר

במאמר הקודם עסקנו בפעולות התכנוניות בדרך להקמת אתר סחר, כדי להגדיל את סיכויו להצליח ולמכור ברשת. כעת, הגענו לשלב ההשקה של האתר לקהל.

השקה – התנעת תהליך שיווקי, מתוכן ומתוקצב, במטרה לייצר הכנסות ממכירות באתר.

רועי חן, יועץ מומחה להקמת חנויות אונליין

טרום השקה – למה זה נדרש?

אתר סחר משמש כחלק ממערך דיגיטלי וטכנולוגי נרחב, שמחייב לחבר את כלל המערך העסקי לחווית הרכישה באתר, אם מבחינת חווית המשתמש, התפעול הטכני ואם העבודה עם ספקים חיצוניים דוגמת שליחים או מערכות אנליטיקה. ממש כמו חזרה גנרלית, גם בפעילות סחר צריך לבדוק את את הפעילות לרוחבה, בכדי לאתר ולתקן היכן שנדרש, לפני השקה רחבה.
בנוסף, מטרת תהליך טרום ההשקה היא גם לחסוך כספים רבים שיושקעו בשיווק, ובעלויות מינימליות מבחינתנו. אז מי יהיו אותם גולשים ראשונים? אלו יהיו קהלים שמכירים את העסק ושיש לעסק יכולת דיגיטלית, חינמית עד זולה, לפנות אליהם ולחשוף בפניהם את האתר החדש. זהו הקהל הטוב ביותר מבחינת העסק לבדיקת היתכנות הפעילות של האתר.

  • חברי מועדון לקוחות
  • נרשמים של רשימות תפוצה
  • עוקבים ברשתות חברתיות
  • קהלים שאנו מסמנים ועוקבים אחריהם

גם אם התייחסנו לקהל כחלק מהאסטרטגיה הכללית של הפעילות, וגם אם בדקנו שהייתה אינטראקציה כלשהי איתו מאז שהעסק קיבל את פרטי הקשר, אין טעם לפנות לקהל כרעם ביום בהיר עם אתר סחר חדש וציפייה שעם הלינק ששלחנו יגיעו עסקאות.
אז איך פונים אל הקהל?
ראשית, לא צריך לפנות לכל הקהלים בבת אחת, אלא לפלח אותם לקבוצות וליישם פעילות שתמדוד כיצד כל קבוצה מגיבה לשינויים או לתהליכים מסוימים באתר, למשל אם רוצים לבחון A/B testing שנעשה.

צריך לזכור שהמטרה שלנו היא לבדוק את האתר מכל הבחינות. לכן, בפנייה אל הקהל אנו נדגיש את העובדה שהאתר נמצא בשלב טרום השקה ושאנו שמחים לחשוף אותו אליהם ראשונים. בתמורה, נציע להם תמריצים, בדמות הטבות משתלמות לשלב טרום ההשקה כגון: הנחות ברכישה, מחירי טרום השקה, משלוח חינם וכו'.

במהלך הזמן הזה, אותו נגדיר מראש, נבחן את הפעילות באופן מקיף ובין היתר:
חווית הגלישה באתר: בחינה של נתוני הגלישה של מבקרים באתר תאפשר לנו לאתר תקלות ובעיות ולייצר להן פתרונות נדרשים ולא מתוך לחץ.
תפקוד המערכות המקושרות: בעת פעילות גולשים באתר, ניתנת לנו ההזדמנות לעלות ולאתר בעיות בתפקוד המערכות הקשורות לאתר, על צורותיהן השונות, כגון: ניהול מלאים, חשבוניות, חברות שילוח, חברות סליקה ועוד.
הגורם האנושי והתנהלותו בניהול הפעילות: מכירות באינטרנט מחייבות כל עסק ללמוד ולשלב תחום ניהולי ולוגיסטי חדש כחלק מהפעילות הכוללת שלו. ניהול אתר סחר שונה בתכלית מצורת הניהול של העסק הפיזי, אך מזוהה איתו באופן מוחלט. לכן, מומלץ לתרגל את הפעילות ברמת הניהול והפרקטיקה בכל הקשור לתחום השירות.

אני ממליץ לקבוע את שלב טרום ההשקה לחודשיים לפחות.

טיפים לשלב ההשקה הרשמית

הצמיחה באה בתקופות, שבועות וחודשים ארוכים ואיתה גם העסק: ככל שיבוצעו יותר עסקאות באתר, כך גם העסק ישתפר ויתמקצע. כבר בשלב מוקדם חושב להגדיר נהלי עבודה חדשים, להיות ערים לצורך בגיוס בעלי תפקידים למשרות חדשות ומעקב קפדני אחר תגובות והצעות לקוחות בכל הפלטפורמות.

  • שרות לקוחות: לקוח שרוכש באתר, שונה מלקוח בחנות. אל תשאירו להם טעם מר, אחרת זה עלול להתלקח בקלות ועלול לפגוע במוניטין של העסק וכמובן בצמיחה של האתר והעסק בכלל.
  • תוכנית שיווקית: על העסק להיערך מבחינת הנדרש ברמת השיווק. הן ברמת הכלים הטכנולוגיים והן ברמת התוכן והקד"מ העתידי.
  • בחינה ומדידה: בחינה ומדידה של התוצאות הן חלק בלתי נפרד מתפעול האתר. בהקשר הזה חשוב להגדיר מה מודדים, מה הם המדדים להצלחה ומה הם דרכי הפעולה האפשריות אם הביצועים נמוכים מהמצופה.
התפלגות תנועת לקוחות לפי ערוצים

לסיכום

הקמת מערך סחר אינטרנטי מהווה השקעה כלכלית כל הדרך עד נקודת "הברייקפויינט", שלאחריה הפעילות תהפוך רווחית ומשתלמת, תצדיק את ההשקעה ואף תהווה זרז למינוף העסק כולו. כדי להצליח בכך ולהגיע אל נקודת היעד בצורה הטובה והמהירה ביותר, חשוב להיצמד לעקרון מנחה אחד – תכנון, דיוק וסבלנות הם המרכיבים להצלחה.

ברמת התכנון יש להתייחס לשלושה היבטים שמשפיעים ומושפעים האחד מהשני:

  • תכננו את הדרך בצורה שהעסק יוכל להכיל אותה כלכלית ובאופן מצופה לכל שלב – אתר סחר צריך להבין היכן היא נקודת ה"ברייקפויינט" שממנה הפעילות הופכת להיות רווחית ולתכנן את הדרך אליה ועל פי אינדיקציות מדידות.
  • עבודת התכנון צריכה להיעשות באופן מכיל וכוללני, כדי לאפיין את הדרך אל נקודות היעד מבחינת כלים, תהליכים וזמן. תכננו היטב את חווית האתר, את מדיניות התמחיר וההטבות, מהלכי השיווק ולוחות הזמנים.
  • נסו להבין ולדייק כמה שאפשר את הקשר בין הפעילות הניהולית של האתר והשתלבות בעסק הקיים.

כתב רועי חן,
יועץ לעסקים השואפים לצמיחה בתחום חנויות האונליין ומנהל פעילות סחר בפועל לאתרים:  roi1.lgs@gmail.com

 

פוסטים נוספים שכנראה יעשו טוב לעסק שלך

תגידו מה חשבתם:

avatar